torsdag 19 augusti 2010

Louisiana, DK

LDK
LDK
LDK

Var var vi? Jo, jag hade lämnat syster på flygplatsen, vågat mig fram till
känd rocktrummis, och åkt den fina kustvägen till Louisiana.


Mina föräldrar ville se utställningen Warhol After Much, och det lät ju intressant. Tyvärr var
det en ganska "smal" utställning, och kopplingen Warhol-Munch var inget som kittlade någonstans.
Då var jag mer förtjust i
Warholutställningen på Moderna Musset för två år sedan.


Tack och lov då för utställningen med årets Hasselbladspristagare, Sophie Calle.
Framför allt hennes verk
Take Care of Yourself var behållning och underhållning.

I det verket dissekerar hon ett brev från en pojkvän som gör slut med henne.
Varje ord plockas ut och belyses och analyseras psykologiskt, beteendevetenskapligt,
grammatiskt osv. (psycho anyone...?)

Även delen från Transsibiriska järnvägen (som jag åkte 2002 med bl.a. Patrik)
vurmade jag lite extra för. Hon hade delat kupé med en rysk man, och hade
fotograferat honom från början till slut. Mängder av bilder på honom och tågets
olika interiörer. Dessa bilder låg huller om buller på ett bord, tillgängliga
för botanisering. Bara att plocka upp en näve och bläddra.

Utsällningen med Sophie Calle är i sig värd ett besök. Pågår fram till 24 oktober.

Inga kommentarer: