fredag 30 mars 2012

how can you afford your rock 'n' roll lifestyle...?

Burj al Arab

Resan till Dubai med Qatar Airways (mellanlandning i Doha) var behaglig. Långt ifrån fullsatt på flygplanet. Framme i Dubai vid 2 på natten. Fått tips i förväg av syster om snabbaste vägen genom immigrations. Behövde inte vänta länge på bagaget. Gled förbi alla människor som hälsar sina kära familjemedlemmar och vänner välkomna med frenetiskt flaggviftande.

Hann ut ur flygplatsbyggnaden till samlingsplatsen för alla taxibilar innan min syster hunnit dit hemifrån. Kändes märkligt att vara tillbaka till ett arabiskt land efter alla år som gått sedan jag bodde i Libyen som liten. Trots den varma sköna temperaturen svepte en del kalla nattbrisar förbi med rysningar som följd.

Så såg jag taxin med min syster anlända, och det kändes så märkligt. Den här platsen så långt hemifrån är min systers hem. Här är hennes liv, hennes jobb och vardag, hennes kollegor och vänner, hennes längtan och drömmar, hennes kärlek och ensamma stunder, hennes skratt och hennes tårar.

Vi kramades om och tog en taxi till hennes lägenhet. Jag satt med panna klistrad mot rutan, stirrade ut i Dubainatten. Alla lampor och strålkastare avslöjade magnifika byggnader som annars skulle varit gömda i mörkret, och lockade mina ögon likt en mal till elden.

Jag packade upp och gav henne alla medhavda presenter. Vid 4-tiden var det dags att sova.

3 timmar senare var det dags att gå upp igen. Syster hade bokat frukost på Burj al Arab. Vi blev hämtade av min systers chef och chefens lillasyster. En vägbom vid en vaktkur stoppade oss framme vid hotellet. En vakt kollade våra bokningar och vi blev insläppta.

Magnifikt hotell både ut- och invändigt. Vi anmälde oss i receptionen, tog rulltrappan upp till Lobby Loungen på våningen ovanför, och slog oss ner vid vårt bord.

Frukosten var inte särskilt märkvärdig annat än till priset. De 500:- det kostade imponerade inte på mig. Förrätten bestod av kakfatet på bilden ovan: Två små glas, ett med naturell yoghurt toppad med en mangokräm, och ett med yoghurt och müsli i. Några bitar färsk skuren frukt. Tre underdimensionerade bagels, en med gurkfyllning, en med lax, och en med kalkon. Till detta fick jag beställa hur mycket färskpressad juice som helst.

Till huvudrätt valde jag hummer (små små förskräckta bitar) som gömde sig i två små koppar under pocherade ägg.

Huvudnumret var trots allt att det som min syster tjatat om ända sedan hon drack det första gången: Koppen kaffe med äkta guld strösslat över.

En annorlunda frukost. Tveklöst den dyraste, men inte den mest välsmakande. Vägdes upp av lokalen och sällskapet.

1 kommentar:

Pollyester sa...

Ibland skapar priset en bitter eftersmak.

Mysiga bilder. Vill se mer.